ATCS định hướng các hoạt động nghiên cứu theo sứ mệnh, tầm nhìn và kế hoạch chiến lược phát triển; đồng thời triển khai dựa trên “Khung khái niệm nghiên cứu khoa học mô phỏng lâm sàng” (hình 1) nhằm định hướng cho các nghiên cứu về mối liên hệ giữa kết quả huấn luyện và lượng giá bằng phương thức mô phỏng, đánh giá tác động giáo dục tiền lâm sàng khi thực hành tại môi trường bệnh viện.

     Một số báo cáo khoa học và công bố đã được thực hiện tại ATCS:

[1] Le QB, Nguyen TMH. The Interrater Reliability of a Summative Objective Structured Clinical Examination in measuring The History Taking Skill: Lesson learned from ATCS center. In Online Conference; 2021. p. 5412–6. https://library.iated.org/view/LE2021INT

[2] Le QB, Nguyen TMH. Applying Debriefing Assessment for Simulation in Healthcare (DASH)© for evaluating the debriefing competence of facilitators at the Center for Advanced Training in Clinical Simulation, Vietnam. Asia Pacific Medical Education Conference (APMEC). 2022, National University of Singapore.

[3] Le QB, Nguyen TMH. Applying Debriefing with Good Judgment to Promote Reflective Learning in Formative Assessment. 6th Vietnam Medical Education (VME) Conference, 2022, Ha Noi Medical University, Vietnam.

[4] Ho NL, Ho H. A pilot study of Vietnamese medical students’ self-directed simulation activities with constructive feedback. In Palma, Spain; 2023 p. 2672–2672. https://library.iated.org/view/HO2023API.

[5] Le QB, Nguyen TMH, Ho H. Pilot study to enhance the content validity of history taking OSCE for the second-year medical student. In Palma, Spain; 2023 p. 2611–6. https://library.iated.org/view/LE2023PIL.

[6] Le QB, Nguyen TMH, Ho H. Ensuring The Content Validity Index of History Taking Checklist for The Second-Year Medical Student. Association for Medical Education in Europe (AMEE), 2023, Glasgow, United Kingdom.

[7] Ho NL, Nguyen TMH. Vietnamese medical students with deliberate practice in the simulation center. Association for Medical Education in Europe (AMEE), 2023, Glasgow, United Kingdom. https://mededpublish.org/posters/13-139.

[8] Le QB, Ho NL, Pham TA, Nguyen TMH. Ensuring the Content Validity Index of the History Taking Checklist for Second-Year Medical Students. 7th Vietnam Medical Education (VME) Conference, 2023, Ha Noi Medical University, Vietnam.

[9] Nguyen TMT, Duong NM, Doan TTH, Pham TA, Ho NL, Nguyen TMH. Inter-rater reliability in OSCE assessment of lung examination skills among second-year medical students. 7th Vietnam Medical Education (VME) Conference, 2023, Ha Noi Medical University, Vietnam.

[10] Nguyễn TMH, Võ CMT, Nguyễn ĐT, Nguyễn NT, Đinh MH, Phạm BNQ. Khảo sát ý kiến phản hồi 360o về kỹ năng giao tiếp trong việc hỏi bệnh sử của sinh viên Y5 Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh tại bệnh viện thực hành. 2025 Sep 3;142-149. https://tapchiyhoctphcm.vn/articles/18572.

[11] Nguyễn NT, Huỳnh QĐ, Nguyễn TMH, Triệu HKN, Trần QH, Nguyễn TMT. Đánh giá hiệu quả kỹ năng phối hợp làm việc nhóm trong giảng dạy Cấp cứu ngưng hô hấp tuần hoàn bằng phương pháp thực hành mô phỏng tình huống Code blue trên đối tượng Bác bĩ nội trú. 2025 Sep 66(5):263-268. https://tapchiyhcd.vn/index.php/yhcd/article/view/3127.